Jellyroger och hans projektil

Veckans arbete har varit effektivt, men tyvärr har jag lagt på tok mycket mer tid på att skapa vår manetfiende Jellyroger och hans projektil än förväntat. Till att börja med hade jag endast planerat in 5 timmars programmering för att implementera maneten och dess projektil. När jag under måndagen spenderade ca 4 timmar på att endast implementera Jellyroger, insåg jag att denna vecka inte riktigt skulle gå som planerat.

Att få Jellyroger att ritas ut korrekt var inga större problem, men småfel i min kod hindrade mig från att komma vidare ordentligt. T.ex. kraschade spelet utan felkod, vilket gjorde det aningen svårare att felsöka. Såg till slut att jag hade missat att plussa en iterator (it++;) i en while loop.

Därefter arbetade jag på collision mellan spelaren och maneten, vilket inte heller var några problem att implementera. Dom stora problemen under denna vecka har istället handlat om projektilen till maneten som ibland när den skapades  gjorde att spelet kraschade. Som tur var, var detta lättare att felsöka då jag kunde se att problemet hade att göra med att projektilen försökte hämta positionen från maneten medans det ännu inte hade skapats något manet. Felet i koden var inte uppenbart då jag hade satt projektilen till att inte skapas om maneten inte fanns, genom en IF-sats.

Efter mycket gnuggande av energiknölarna och lite rådfrågning av kollegor, lyckades jag lösa problemet. Felet låg i att jag kollade om maneten som objekt existerade istället för att kolla om maneten fanns i den vector som den ska ligga i. Svårt för mig att förklara det på ett annat sätt än så. Efter detta gick det iallafall väldigt smidigt att implementera collision på objektet. Spelaren förlorar nu 25 i liv(läs luft) när den kolliderar med projektilen.

Efter att jag fått detta att funkade, så strulade datorn i vanlig ordning och jag var tvungen att göra en systemåterställning, detta gjorde att mitt arbete delvis försvann eftersom att den senaste versionen av arbetet inte var uppladdad till sourcetree. Så efter lite trilskande med sourcetree och en omskrivning av delar av koden, var jag klar med på jellyroger och hans projektil. Tyvärr krävdes det ca 3x så många timmar än vad som var planerat, vilket gör att jag måste arbeta på att implementera en score och multiplier under helgen. Men lite helgarbete är ju alltid trevligt.

Nedan kan ni se hur spelet ser ut för närvarande. Spriten som används för både jellyroger och hans projektil är temporära. Projektilens sprite sheet är gjord av mig lite snabbt i photoshop, vilket var kul då jag aldrig gjort en sprite sheet förut.

 

Spelet

 

 

 

One thought on “Jellyroger och hans projektil

  1. Jag förstår precis hur det är när man försöker att uppskatta hur lång tid det kommer att ta då det brukar oftast ta lite längre tid än förväntat. Det problemet man kan oftast få är att man implementerar det på ett sätt men sen så upptäcker man ett bättre sätt att göra det på.

    Ja det är svårt när spelet kraschar utan felkod då man ofta förlitar sig på att felkoderna ska hjälpa en.

    Jag förstår precis hur du känner med att Sourcetree strular. Speciellt när jag fick hjälp av Tommy och råkade göra fel. Så nu måste jag gå in manuellt i varje fil och ta bort en del som har skrivits dit av Sourcetree i varje fil.

    Många i klassen har problem med datorerna så vad är nytt men synd att en del av ditt arbete försvann.

    Det var lite svårt att kommentera om vad du har gjort då du hoppar från en sak till en annan inom manetens beteende. Du skriver vad som du ska göra och vad du fick för fel perfekt men skulle vilja ha lite mer info. Som du skriver att du har arbetat på collision mellan spelaren och maneten och att du har implementerat den men sen så nämns den inte mer. Kanske nästa gång försöka att fokusera mer på en del än att förklara exakt vad du har gjort denna vecka.

    Bra gjort att du gjorde en egen sprite sheet. Skulle också vilja få lite info om hur ni har tänkt med design och så på maneten, varför ni valde att använda en manet. Det kanske låter lite dumt då spelet utspelar sig under vatten men bara lite info så att man kan sätta sig in i era tankegångar och så man förstår lite bättre. Det funkar också som en lite reflektion om varför ni valde att göra på just detta sätt.

    Varför valde ni att maneten ska kunna skjuta?
    Vad händer om spelaren kolliderar med maneten?

    Jag är inte så bra på detta med att kommentera men hoppas att detta kan hjälpa lite

    Like

Leave a comment